sobota, 3 maja 2014

Zupa z soczewicy wg pięciu przemian

Niestety wiosna nie rozpieszcza nas słoneczną pogodą, a majówka przywitała nas zimnym deszczem :( Nie ma na co czekać! Czas na ciepłą zupę. Dzisiejsza propozycja to gęsta zupa z soczewicy ugotowana wg kuchni pięciu przemian. Moc warzyw i soczewica, która zawiera dużo białka, a także cenny błonnik, potas, fosfor i żelazo to zdrowe i rozgrzewające połączenie.

Zupa z soczewicy wg 5 przemian
kwaśny k > gorzki g > słodki > ostry o > słony sn

g – do 2,5 litra wrzątku dodaj
g - szczyptę tymianku, kurkumy i majeranku
g - listek laurowy
sł – 3-4 średnie marchewki
sł - 4 ziemniaki 
sł – 1 korzeń pietruszki,
sł – 2 łyżki oliwy,
sł – 1,5 szklanki zielonej lub brązowej soczewicy     
sł – szczyptę kminu
o - 1 średnią cebulę (czerwona lub biała)
o – mały kawałek selera,
o - ziele angielskie,
o - pieprz,
o – szczyptę oregano,
o- ćwierć łyżeczki suszonego imbiru lub całą świeżego
sn - dodać wg smaku sól i łyżkę sosu sojowego
k – na koniec dodać 2 duże łyżki przecieru pomidorowego lub szklankę przetartych pomidorów


Warzywa oczyścić i opłukać. Pokroić w drobną kostkę, ziemniaki w grubą. Uprazyć i opłukać soczewicę. Do wrzątku dodawać produkty z kolejnych przemian, czyli wg podanej kolejności, po każdej z przemian przemieszać zupę. Gotować na małych ogniu, aż soczewica będzie zupełnie miękka. Jeśli zupa będzie zbyt gęsta dodać wrzątku i zagotować. 

Rewelacyjna zupa dla każdego, można zmiksować na krem i podawać nawet małym dzieciom :) polecam!




2 komentarze:

  1. Przez jakiś czas gotowałam wg PP, potrawy były aromatyczne, pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  2. ja pomału wplatam kuchnie pięciu przemian w moje gotowanie właśnie dlatego, że mi smakuje a i na pewno ma to swoje energetyczne działanie bo lubiłam kiedyś chemię ;) niestety zasady tradycyjnej medycyny chińskiej, na temat np godzin snu są nie dla mnie, pracuje bardzo często wieczorami a jak produkujemy coś dla TV to nawet w nocy więc nie jestem książkowym przykładem dobrego ucznia

    OdpowiedzUsuń